zaterdag 31 december 2005

31 december 2005 Spookstad

Kom net van buiten, en buiten is de stad en om precies te zijn is die stad Groningen. Anders een heel levendige stad, maar nu bedekt onder een centimeters dikke witte laag haast een spookstad. Het sneeuwt nog steeds behoorlijk, maar kon mijn nieuwsgierigheid van hoe de stad er uit zal zien onder deze pak sneeuw niet bedwingen. Nou ja is niet helemaal waar, zag vanuit mijn raam een stelletje geil liggen doen midden op straat met sneeuw enzo. Op straat ontdekte dat het erg stil was, normaal hoor je dronken en lallende studenten die thuis komen en autos die punt al allang gepasseerd zijn en naar punt B proberen te rijden. Er lag al een aardige pak sneeuw, ik schat op sommige plaatsen een 20 cm. Liep eerst richting het centrum, onderweg kwam ik langs de rose buurt, daar leek het net of de sneeuw alle zonden bedekte. Dan lijkt het net of al die doorgeneukte poppen nog maagd zijn. Alleen de dealers stonden zoals altijd op hun plek, net of het niet sneeuwde probeerden ze hun waar aan de man te brengen. Over het uitschot kan je zeggen wat je wilt, maar ze hebben zeker een handelsgeest, want ze hadden hun straatje waar ze stonden sneeuwvrij gemaakt.

Hun negerend liep ik door de alsmaar dikker wordende sneeuwlaag. Heel af en toe een politiewagen tegenkomend tijdens een vruchteloze missie opzoek naar wildplassers, schennisplegers en andere raar onderwereldvolk. Sneeuw is leuk voor kinderen, even onstaat het idee om Jelle te vragen om mee te gaan naar het park om sleetje te rijden, vind hij prachtig en ikke ook eigelijk. Maar ja dat is een absurd idee, ten eerste is het halvewege de nacht en het belangrijkste we zijn beide niet in het bezit van een slee en ben niet van plan om een kind staan op te wachten morgen. Dus dat idee liet ik maar snel varen. Sneeuwpret is er niet alleen voor kinderen, het is zeker een feest voor mensen die zoals ik nachtblind zijn, voor even geen nachtblindheid meer, de sneeuw verlicht immers alles voor je. Alle paaltjes, stoepranden en andere onlogische obstakels vallen meteen op. Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet echt last heb van mijn nachtblindheid hier in de stad, omdat alles hier vrij goed verlicht wordt. Maar kan me heeeel goed voorstellen wanneer als je als nachtblinde in plekken als Slochteren of Oldenzaal woont dat je een soort van bevrijding voelt. Ik zie het al voor me dat je dan de hele nacht door het dorp dwaalt, omdat je dan alles kan zien snachts ja dat is echt kicke!. Elke keer weer wanneer het sneeuwt. Tja dan heb je snel een bijnaam als het Spook van Oldenzaal. Als nachtblinde zal je kunnen overwegen om te gaan verhuizen naar Zweden of Finland en dan bovenin dan he! Het is er vaak donker maar ja er ligt ook vaker sneeuw. Winter-depressies wegen minder zwaar dan de pret die je hebt wanneer je als nachtblinde de hele nacht kan ronddwalen. De winterdepresies zullen dan zeer waarschijnelijk plaats maken voor een zomerdepressie (na 23:00 uur) Maar dat is eigelijk ook dikke onzin, want ik zelf heb nooooit geen last van depressies, dus laat ik maar eerst hier gewoon blijven.............

Oja morgen Jelle belle, die wil vast wel een sneeuwpop in het park maken.......

Rogier

Geen opmerkingen: