vrijdag 9 december 2005

9 december 2005 Kruisje, halve maantje, of ruitje?

Vandaag las ik weer eens wat opmerkelijks, Het rode kruis in Geneve had weer een nieuw logo erbij bedacht. Na de halve maan komt er nu ook de ruit. Op zn grote wereld als deze met allemaal mensen met verschillende achtergronden, geloven en opvattingen kon het natuurlijk niet anders dat er ophef over Het rode kruis zal komen, want tja zeg nu zelf het is wel aardig een christelijk tintje, maar als je verder goed de achtergrond doorspit is het afgeleid van de zwiterse vlag, waarom vraag me het ook niet dacht dat het een neutrale dingetje was. Om de Islamitische vrienden niet op hun besneden ballen te staan besloot men voor een poos geleden, om precies te zijn in 1876 in de russiche/turkse oorlog. Dat was naar mij idee gewoon om te zorgen dat men de gewonden en doden van de hunnie kant en de andere hunnie hun hunnies naar hun kant zouden meenemen, want 2 rode kruizen op een slagveld is ook maar verwarrend. De Islamieten waren er erg blij mee en veel Islamitische landen namen de logo over. Verder was er nog een goedgekeurde logo in omloop nameljik die van de zon en de leeuw, deze werd in het voormalig Perzie vele gebruikt. Gelijk geef ik ze dat straalt tenminste kracht uit, veel beter dan zn lullig maantje, kruisje en nu dan ruitje.

In 1949 toen Israel opgricht werd zaten de joden met een probleem, want ze wilden niet het rode kruis als symbool, want als je een met zn kruis rond liep en reed was je een uitstekend en niet te missen doelwit voor Ali en de 40 rovers. En omdat het schijnbaar altijd volle maan is in Israel peizend ze er niet over om een halve maan als symbool te gebruiken. Daarom namen ze stiekum zonder overleg en toestemming van Geneve (want daar zit het hoofdkruis) de Davidster als symbool, want tja zeg nu zelf die ster zat in vele nog zo vlak na de oorlog vers in het geheugen. Aldolf Eichmann (voor de kleintjes onderons dat was een gemene meneer uit de oorlog die gemene dingen deed met de jonden) moest echt verbaasd hebben rond gekeken nadat hij uit Argentine door de Mossad was ontvoerd, en in de gevangenis door het rode kruis (met davidster) bezocht werd. Rare jongens die joden heeft hij vast gedacht Maar ja omdat Israel graag ook iets anders op zn busjes wil dan de Davidster, werd er van de week gestemd over toevoeging van een nieuw symbool namelijk de ruit. In Israel zijn ze nu rond deze tijd druk bezig de busjes over te verven want de nieuwe logo is aangenomen, weliswaar stemden de Islamtische landen tegen maar verder was er een grote meerderheid voor het logo. Dus iedereen blij, nou ja blij ik vraag me het af hoor, stel je nu eens voor dat er in Eritrea de pleuris uitbreekt, daar is het namelijk erg gemixt met Islamieten en Christenen, moeten ze op hun beurt wachten? moeten ze terwijl ze aan het doodbloeden zijn wachten? omdat toevallig het busje wat voorbij rijdt niet het juiste logo heeft? Ik zie het al helemaal voor me, busje stopt en meneer wat bent u? hmm een Moslim? nou dan moet u toch wachten op de busjes van de halve maan. Die hebben vannavond weer dienst. Maarre ik bloed nu dood? Tja sorry meneer dat kunnen we ook niet verhelpen u moet gewoon wachten, nog een fijne dag tot ziens!

Ik zit nu wel zo ver van mijn bed te denken, maar wat als hier in NL de pleuris uitbreekt, Balkenende steekt na verlies van de verkiezingen alle dijken door tja dan zijn er wel heel wat halve maan busjes nodig, en Kruisjes , leeuwtjes en Ruitjes, lijkt me zeer verwarrend! Het is eigelijk ten zotte dat er over gestemd wordt, een symbool draagt alleen maar bij dat je laat zien dat je bij een bepaalde groep hoort, net als lonsdallers het doen, Hadden ze niet gewoon met woorden iets kunnen bedenken, dan waren waren we ook van dat symboolfobie af. Maar ja zoals alles in de wereld gaat het via de moeilijkste weg. Trouwens ik weet zeker als Henry dynant het zal vernemen dat hij zich tig keer ronddraait in zijn graf!


enne wie gaat zeuren over dat de ene logo hier groter is dan de ander kan de pot op!!!!

Rogier

Geen opmerkingen: