zondag 8 januari 2006

De gedwongen bruid

Dit jaar wil het lopen nog niet echt lukken, want heb nog steeds last van mijn voet. Soms lijkt het of het weer goed is en als ik dan weer ga lopen komt de pijn in alle hevigheid terug. Dus wordt het maandag maar eens tijd om de dokter te bellen, en waarschijnelijk zal ik mijn no claim opgaan maken. Aan de buitenkant is namelijk niets te zien, dus zal wel een foto worden. Maar goed dit is eigelijk maar een klein ongemak, nou ja voor een hardloper is zoiets niet echt klein maar goed het is effe niet anders. Ik weet me goed bezig te houden met een en het ander.

Groter zijn de problemen voor de uitgehuwden, van de week was hier een programma op tv bij NOVA, en ging dus over meisjes die aan mannen worden weggeven, vaak gebeurt dit al bij de geboorte van het meisje. Het meisje heeft niets te vertellen en weet pas ongeveer een week van tevoren dat ze gaat trouwen en met wie. Vanaf hun 12de worden de meisjes al vaak in afzondering gehouden ter voorkoming dat ze met andere mannen/jongen in aanraking komen. De jongevrouw heeft niets te willen, laat staan iets te zeggen. Weigeren is ondenkbaar, daarmee wordt de familie eer geschaad en de gevolgen zijn niet te overzien voor de dame in kwestie. Mishandeling en vaak de dood zijn het gevolg en dat zelfs door je eigen broer of neef, sommige vluchten en anderen plegen zelfmoord. Als gehuwd meisje ben je niet alleen bezit geworden van je man maar ook van diens familie en dan heb ik het ook over de hele familie (ooms, tantes,neven en nichten) Wanneer je denkt dat dit soort taferelen zich voortdoen in verre oorden in het midden-oosten heeft het mis. Landen als Turkije, Marokko, veel noordelijke gelegen Afrikaanse landen en (ietjes verder) Pakistan.

In Turkije gebeurt dit op het platteland nog veel, dit komt doordat de mensen daar nog volgens de oude tradities leven. Vaak nemen ze daar nog letterlijk de tekst van de koran, in het geval van uithuwelijken lijkt dat weer op zijn plaatst te gaan vallen, in de Koran staat namelijk: " Huwt hun die nog vrijgezel zijn " (blz zoveel). Tja dat kan je natuurlijk op verschillende manieren opvatten, Je kan een vrijgezel proberen te koppelen aan je nicht, of mij proberen aan de vrouw te krijgen. Dit gaat natuurlijk allemaal op vrijwillige basis, en gelukkig niet zo als op het Turkse platteland dat er een voor je uitgezocht wordt die je niet eens wilt als man. Deze traditie komt niet alleen uit de Koran maar ook oude dorpsgebruiken, waarin bij de geboorte al wordt bepaalt Dat jou dochter met Mijn zoon trouwt. Het is eigelijk al onvoorstelbaar dat dit soort dingen bij de kraambezoek worden besproken. Gelukkig zijn er steeds meer instanties die zich bezig gaan houden om dit tegen te gaan.

Het is hier ondenkbaar dat een van mijn zussen meteen naar haar geboorte wordt beloofd aan de buurjongen, en als ze dan weigert ik dr vermoord omdat ze de familie eer verdoezeld heeft? Deze gebruiken zijn al eeuwenoud, maar zijn nog steeds normale gang van zaken in de verschillende gemeenschappen. Grote steden in bijvoorbeeld Turkije beginnen steeds meer te moderniseren, en raken die tradities steeds verder in de vergetelheid. Alleen op het platteland wordt het nog gehanteerd, voor de jongevrouw mensonterend. Wel kan je zeggen dat de schuld niet echt bij de Koran of de Islam ligt, het zijn de mensen die het op hun manier beleven en natuurlijk hun dorps/familietraditie zonder blikken of blozen volgen. Zij die wel anders willen wordt de mond gesnoerd of staan in hun eentje niet sterk genoeg. De Turkse overheid zal hier wetttelijk iets tegen moeten beginnen, en dat zie ik op den duur wel gebeuren want een land welke zulke tradities toestaat hoort naar mijn idee niet echt thuis in een EU.

Rogier

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooie weblog hoor
fijne dag morgen

veel liefs

Anoniem zei

Nah, ik kan nog wel meer redenen bedenken waarom Turkije niet bij de EU hoort! Wat dacht je van hun vrijheid van meningsuiting? Censuur van de pers? Doodstraf? Misstanden in gevangenissen? Moet ik nog even doorgaan...

Anoniem zei

ja oke, je kan nog veel andere dingen bedenken waarom niet enzo, maar waar ik over schreef ging niet over de doodstraf enz