donderdag 19 januari 2006

Picasso's Guernica

Picasso was tijdens de Spaanse Burgeroorlog een fel tegenstander van de fascistische leider Franco. Hij stond hierin niet alleen, veel kunstenaars zagen in dat het totalitaire regime een ernstige bedreiging vormde voor de artistieke geest. Op 26 april 1937 bombarderen Duitse bommenwerpers in opdracht van Franco het Spaans (Baskische) stadje Guernica, In Noord-Spanje (Baskenland). Er vallen 1650 doden en 900 mensen raken gewond. Dergelijke aantallen waren in de moderne oorlogvoering nog nooit voorgekomen. En dat terwijl Guernica absoluut niet van strategisch belang was voor Franco. Picasso is razend en begint binnen een week aan zijn grote wandschildering. Hij schetst honderden kladjes, waarvan er zo'n tachtig bewaard zijn gebleven, en binnen een maand is het werk af.

Dit werk van Picasso is me altijd bij gebleven nadat ik het jaren geleden voor het eerst zag. Zelf zal ik het niet boven mn bank willen hebben denk ik daar voor is het te triest. Maar de boodschap is wel duidelijk.

Wat vinden jullie van dit werk?

Rogier

5 opmerkingen:

Anoniem zei

je moet er van houden zullen we maar zeggen. Ben nooit zo weg geweest van Picasso.

Anoniem zei

Het heeft jarenlang boven mijn bank gehangen (thanks to Ikea).
Geweldig schilderij (zoals bijna alles van Pablo).

Rogiers wartaal zei

Oke heb hem ook jarenlang ergens gezien, het inspireerde me wel op een of andere manier maar ja nooit gekocht

Anoniem zei

Ik vind de kubistische periode van Picasso iets minder dan zijn eerdere werk. Maar dit schilderij (is zeker levensgroot en nog groter) zeer indrukwekkend. Zeker als je de geschiedenis/aanleiding kent..
Tijdens mijn kunstopleiding heb ik trouwens ooit een vak opnieuw moeten doen omdat ik in een kubismeschilderij niet kon zien wat het was... vandaar waarschijnlijk mijn aversie tegen deze stroom.

Anoniem zei

Dit schilderij is een document van een moment in de geschiedenis. Een kunstenaar uit zich op zijn persoonlijke manier. Ik zie in het schilderij de vreselijk wrede werkelijkheid van het onrecht van vermoorde mannen, vrouwen en kinderen en dieren. Paniek en destructie is niet mooi. Of het schilderij mooi of lelijk is, doet er voor mij niet toe. Picasso is en was een eenling, lonely at the top.