woensdag 25 januari 2006

Nederland Verzamelland

Nederland is geloof ik het land waar het meeste gespaard wordt, men spaart bonnetjes die ze krijgen in supermarkt of punten bij de benzinepomp. Eigelijk spaart Nederland alles waar meer dan 1 van is. Voetbalplaatjes, suikerzakjes, postzegels, modelautos, koffiezetapp, tandestokers, stripboeken, bierglazen, vlaggen, posters, flippos, plaatjes van de uiteenlopende dieren, beeldjes en zo vergeet ik zeker nog wel een stuk of tien dingen die je kan verzamelen. Ik moet zeggen dat ik ook flink aan deze traditie heb meegedaan namelijk: postzegels, bierglazen en modelautos. Maar ja dat is al weer een tijdje geleden. Mijn oma's sparen alles. Mijn ene oma deed het (toen ze nog zelfstandig woonde) uit een soort van zuinigheid en tja luitjes die de oorlog hebben mee gemaakt en daarna hele tijden bang gemaakt werden voor de Russen gaan wel automatisch sparen. Ik denk dat ze heel Hoogezand wel kon voorzien van die witte plasticen bakjes van de afhaalchinees en de plaatselijke basisschool kan van de melkpakken de berlijnse muur op ware grote nabouwen. Mijn andere oma, die spaart eigelijk alles, van alles waar een stekker aan zit heeft ze er zeker wel drie van. Tja hoe en waarom moet je me ook niet vragen. Voor de Russen hoeft ze het niet meer te bewaren die komen toch niet meer. Maar goed is altijd handig wanneer een van de kleinkinderen iets kapot heeft waar een stekker aan zit. Nederland is ook wel het paradijs voor verzamelaars, elk weekend is er wel ergens iets te doen wat met verzamelen te maken heeft. Je kent het wel, postzegels loeren in een oude koude evenementenhal. Dan je scheel betalen voor een stukkie rommel omdat je die nog niet in je verzameling hebt. Als een kind zo blij ga je dan weer snel naar huis met je nieuwe aanwinst. Tja komt dit enigzins bekend voor? Je mag gerust een comment zetten zo hoor met wat je spaart of gespaard hebt, hoef je helemaaaal niet voor te schamen ieder zn ding toch.

Zelf spaar ik eigelijk alleen nog maar de kurken van de wijnflessen. Dat is natuurlijk ook een hobby, ik denk dat ik over 10 jaar wel zover ben dat ik van al die kurken een boot kan bouwen en kan er zo met een stel lakens erop naar Suriname varen. Net als Berend Botje, de weg was recht en krom maar ik kwam wel op mijn bestemming maar nooooit meer om.


Rogier

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Het enige dat ik spaar zijn boeken.

Anoniem zei

ie postzegels zelf maken zijn inderdaad heel leuk...

enne je hebt gelijk iedereen verzameld van alles... zit kennelijk in ons mensen...