donderdag 26 januari 2006

Stemwijzer

Sinds woensdag is het weer mogelijk om via www.stemwijzer.nl te kijken welke (plaatselijke) partij in je eigen gemeente het beste bij je past. Dat is natuurlijk best wel handig vooral als je het nog niet weet of nog nooit met de plaatselijke politiek bezig hebt gehouden. Een aantal vragen krijg je voorgeschoteld die betrekking hebben op actuele themas de in de gemeente waar je woont spelen. Die kan je met ja-nee-neutraal-overslaan beantwoorden. Aangezien ik het wel voor ogen had dat het het linkerrijtje zal worden ben ik het toch maar braaf gaan invullen. Dat ik links was wist ik wel maar dat het stemadvies de Nieuwe Communistische Partij Nederland (NCPN), SP en op een derde plaats Groen-Links eruit kwam rollen verbaasde me erg. Heb wel een en ander over Karl Marx gelezen (wie niet) en heb een poster van Che quevara in huis hangen maar ja om meteen als een communist door het leven te gaan. De andere 2 verbazen me wat minder of beter gezegd helemaal niet eigelijk. De partij (pvda) waar ik de vorige verkiezingen (gemeenteraad) op gestemd heb eindigd ergens op een 6de plek als stemadvies.



Ik heb de stemwijzer nu drie keer uitgevoerd, en heb steeds 1 vraag anders beantwoord dan de eerste keer, dan krijg je weer een hele andere uitslag. D66 opeens als nr 1 bij de tweede keer. Bij de derde keer was het opeens PVDA de partij die op nummer 1 stond. Dit is wel opvallend, want alle keren komt er een compleet andere politieke kleur dr uit rollen. Ik weet dat plaatselijke politiek toch iets anders is dan het landelijk gebeuren. Het zijn puur plaatselijke themas, en die hebben niet zozeer te maken met het landelijke politiek van een partij denk ik. Wel moet ik zeggen hoe ik het de eerste keer heb in gevuld daar het meest achter sta. Het zegt misschien ook wel iets over de stemwijzer zelf, ik denk dat men het meer als een soort hulpmiddel moet zien, naast de folders die we ongetwijfeld in de bus krijgen. Het beste is om naar verkiezings bijeenkomsten te gaan zodat je zelf een goed beeld kan vormen wat voor mensen het daadwerkelijk zijn en hoe ze zich presenteren.

Ach best leuk zn stemwijzer

Stem ze!

Rogier

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Vaak komt bij mij hetzelfde uit, ben liberaler dan PVDA iniedergeval. maar ik wist niet eens dat er een communistische partij was, niet zo verwonderlijk, daar Bos ook wel eens communistische denkwijze heeft maar toch weer iets waar ik me zorgen om maak in dit kleine landje. Hopen maar dat de nederlander is gewoon gaat nadenken en geen extreme partij kiest.

Ruurd zei

Heb het maar één keertje geprobeerd en ik kwam er achter dat er ook in mij een communist schuilt. Groen Links staat helemaal bovenaan gevolgd door de nieuwe communistische partij. Verder D66, SP en Partij van het Noorden. Als laatste de VVD. Ik denk dat ik wel kan leven met deze uitslag Kusjes voor Femke.