zaterdag 14 januari 2006

Vogels en griep

Angstig loop je over straat, omkijkend en mensen negerend. Je loopt zo hard mogelijk om zo snel mogelijk weer in je veilig huis te zitten. De ramen en deuren hermetisch dicht. Je bent net naar de winkel geweest om een voorraad in te slaan zodat je de eerste weken niet meer de deur uit hoeft. Tja bij het bovenstaande zal je denken aan de jaren 80 toen de kernwapendreiging erg dicht bij huis was. Gelukkig is dat overgewaaid want de oost-west toestanden zijn er niet meer, de koude oorlog is ondooit. Het enige radioactief materiaal kwam halvewege jaren 80 vanuit Tjernobyl overgewaaid, maar dat was geen opzet. Nu lijken de mensen steeds meer angst te krijgen voor de kip, en dan niet zomaar een kip een kip met een loopneus wel te verstaan. Nu heb ik het over de vogelgriep, ook een enge ziekte die ineens de kop op steekt en mensenlevens eist. De besmettingshaard zit nu in Turkije na verschillende landen in Azie aan gedaan te hebben. In de provinicie Anatolia (als ik het goed geschreven heb) zijn al een aantal mensen overleden door dat ze in aanraking kwamen met besmette kippen. Dat maakt dat het steeds dichterbij huis komt, want veel mensen van Turkse afkomst die in voornamelijk Noord-Nederland wonen komen daarvandaan.

Vandaag was er een man uit Belgie waarvan ze dachten dat hij de virus bij zich droeg, maar gelukkig bleek dat hij alleen een snotneus had, omdat hij te lang op het hoekje had gestaan. Dat neemt niet weg dat het wel het geval had kunnen zijn, in deze wereld waarin men zich heel makkelijk kan verplaatsen naar alle uithoeken van de wereld is een virus zo verspreid. Je kan er alles tegen doen, matten met desinfecterende vloeistof op luchthaven neerleggen, thuisblijven, alle pluimvee de nek omdraaien en noem andere voorzorgsmaatregelen maar. De wereld is te groot om voor de 100 procent een virus of bacterie te isoleren. Er hoef maar een Turks gezin vanuit Turkije met hun busje naar Nederland te rijden en die toevallig met het virus in aanraking zijn geweest en hopa het virus is hier ook werkelijk een feit. Je kan er verder niets aan doen, alleen afwachten hoe het zich ontwikkeld en een beetje voorzichtig omgaan met grieperige Turken (en natuurlijk anderen met een snotneus) en dode kippen.........

Pas goed op jezelf

Rogier

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuke blog heb je! Ik wilde eerst van de zomer op vakantie naar Turkije maar door die vogelgriep werd dat wel een beetje een eng idee dus nu gaan we maar naar Tenerife ook helemaal geen verkeerde bestemming

Anoniem zei

Zo even 25 km hard lopen, las ik...daar mag ik een voorbeeld aan nemen!!Bij mij ligt hard lopen al te lang in de planning!(off-topic trouwens)

Maar je spaart reactie's van esthers zie ik?;)

Rogiers wartaal zei

hehe tja he lijkt er wel op, of is Esther een veelvoorkomende weblognaam??

Anoniem zei

Nou nee esther is echt super zeldzaam..

Anoniem zei

ik hoop dat het niet naar nederland komt.

Anoniem zei

Hoi,
bedankt voor je bezoek aan mijn log,
ik heb de jouwe ook even van onder naar boven doorgespit. Leuk blog hoor!
Gevarieerd, leuke manier van schrijven.
Fijne zondag,
groeten, Patricia