dinsdag 10 januari 2006

We hebben het maar goed

We hebben het hier in Nederland maar al te goed, al staan we er niet bij stil. Sterker nog we klagen en jeuzelen aan een stuk door. Klagen over de Overheid, Klagen over de euro, Klagen over de nieuwe zorgverzekering. Tja het komt je zeker bekend voor? Ik moet toegeven dat ik ook tot die klagers hoor, en dat eigelijk met schaamrood op de kaken. Heb ik of hebben wij wel reden tot klagen? Voor ons wordt goed gezorgd. We hebben allerlei voorzieningen, die al dan niet uitgekleed worden maar goed. We hebben volle winkels, we kunnen kiezen wat we willen eten, al worden we genaaid door de euro maar ja dat vergeet ik dan maar effe. We springen elke ochtend onder de hete douche, zetten daarna de senseo aan en zitten heerlijk naar de ver van mijn bed schow van Gijs Wanders (nos) te kijken. Eten, drinken ect genoeg, Kortom we hebben het goed! Hier naast zie je een foto van wat een gemiddeld gezin in West-Europa er per week door heen vreet, ik heb het dan nog niet eens over de stiekume bezoekjes aan de MC Donald enzo. Het lijkt extreem, zoveel dat er uitgestald staat, maar het is zo. Voor de goede orde kan ik je wel vertellen dat dit gezin uit Duitsland komt, en dat verklaart ook een beetje het aantal flesjes bier wat er staat. Verder lijkt die jonge knul een goede eter te zijn. Maar goed nu het volgende plaatje, dat is een plaatje van een gezin wat verblijft in een vluchtelingenkamp ergens in Sudan. Nou kan ik je vragen zoek de verschillen, maar ja dat is wel een beetje afgezaagd toch? Of werk ik teveel op het gevoel in? het mismakende gevoel? Ben nu voor jezelf aan het bedenken dat die tafel van de Duitsers net zo goed de jouwe had kunnen zijn? De mijne in elk geval niet. Ja misschien 1 of 2 wijnflessen erbij en op het water en wat bruine bonen de rest dan weglatend. Vandaag toevallig net de koelkast schoongemaakt dus ik weet waar ik over praat. Tja je kan denken waar zeurt hij over, het is daar ver weg en niet hier, hier hebben we onze eigen shit. Tja zo kan je denken, maar je zal het ook eens anders kunnen zien. Namelijk dat de shit die wij hier dan hebben op onze manier totaal niets voorsteld met de shit van verder op. Is heel leuk denk je dan dit stukje met de fotos, je klikt de site weg en vergeten is het weer. Daar wil ik verandering in brengen.

Vanaf 16 januari tot en met 20 januari ga ik eten zoals men het in een Afrikaans vluchtelingenkmap het doet, ik roep jullie dan ook op om het zelfde te doen. Nee het is niet om geld in te zamelen maar gewoon op stil te staan om het feit dat wij het hier goed hebben! Denk je 5 dagen is me te lang, om mijn biefstuk te moeten missen of de lasange en je wilt toch mee doen is 1 dag ook goed.... Ik heb natuurlijk gezocht naar een kampmenu maar helaas is me dat nog niet echt gelukt dus heb ik het volgende voor gesteld:
p.p/p.d
100 gram rijst (ongeveer 2 scheppen rijst)
bruine/rode/zwarte bonen (2 scheppen)
of blik mais
1,5 liter water

Ik denk dat dit nog wel aardig aan de hoge kant is, maar het gaat om het idee. Ik zal mijn bevinden hier op de weblog melden, en hoop dat jullie het ook gaan doen en het hier natuurlijk melden.

Rogier

Geen opmerkingen: